maandag 29 december 2014

Eigen werk 23

Walter De Buck

In mijn blog plaatste ik een foto van een werk van Leonard De Buck, vader van Walter. Deze laatste overleed deze week in Gent op 80 jarige leeftijd.  Ik had hem een paar maanden geleden een brief geschreven naar informatie over zijn vader maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.  Nu begrijp ik waarom.  Walter was toen terminaal ziek. Naar aanleiding van zijn overlijden publiceerde De Redactie een foto van hem.  Deze schilderde ik na.  Het is alsof Walter zijn hoed (zijn bril) afzet voor de toeschouwer en symboliseert daarmee zijn bescheidenheid.

Begin de jaren 80 woonde mijn schoonbroer in Het Pand in het Patershol te Gent enkele huisjes verwijderd van Walter.  Ik mocht toen eens op zijn gitaar spelen, een houten gitaar vol stof erin, maar het ontroerde mij wel.

De bewoners maakten een front tegen het wijzigen van de bestemming van Het Pand:  Het Pandinistisch bevrijdingsfront.  Posters en een single moesten de stem kracht bij zetten.  Walter nam een kant van het singeltje voor zijn rekening met een tekst die erg bitter was en aan de Duitse bezetting deed denken.  Het 45 toerenplaatje ligt hier ergens op zolder.  Het mocht niet baten.
`
Nu is Het Pand niet meer vrij toegankelijk en tot zijn dood woonde Walter in het huis van Leonard, zijn vader aan de Watersportbaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten