maandag 16 december 2013

Eigen werk 6

Het is misschien interessant om te zien hoe ik te werk ga bij het schilderen.  Een aangezicht of een auto, het respecteren van de verhoudingen is in beide gevallen even belangrijk.  Ik werk dus met een raster.  Dat laat mij toe om exact de contouren van het te schilderen object te trekken.  Eens er verf overheen gegaan is is het moeilijk of onmogelijk om ze nog te zien. Daarom duid ik kenmerkende punten als eerste aan.  Bij een aangezicht zijn dat de ogen, neusholtes en lijn tussen de lippen.  Dan rest er nog het inkleuren.  Eerst met sterk verdunde verf en nadien met dikkere, vettere verf want anders blijven de potloodlijnen zichtbaar.  Deze avond 16 december werkte ik aan een geblutst 2 PK-tje.  Olie op doek 30x40cm, mijn 20e werk.

Je ziet nog duidelijk de rasterlijnen in potlood.  De achtergrond moet ik nog kiezen en dat is nu het plezierige aan schilderen, je kan een loopje nemen met de werkelijkheid.
Waar stond het autootje?  Elke suggestie is welkom..


Uiteindelijk won deze achtergrond het omdat er geen suggesties waren.
Zij heeft niet veel om't lijf maar straalt welde zuiderse warme uit.




Een portret van een nobele onbekende olie op eik.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten