zondag 5 februari 2017

Adriaan Brouwer

Onder onze Vlaamse kunstenaars zit er eentje uit Oudenaarde. "Schilder van dronkaards en caféscones" werd ons geleerd op school. Deze 17e eeuwse kwiet woonde niet lang in Oudenaarde maar trok al snel noordwaarts naar Antwerpen en hogerop.  Zijn levensloop is niet geheel gekend maar ene zekere Van Ommeslaeghe uit Oudenaarde schreef er een boek over dat gratis online te downloaded is.

Mijn bewondering voor hem was al groot maar door hem te willen naschilderen en de finesse van zijn werk te zien is hij nog stukken hoger in mijn achting gestegen.

Van zijn werk uit de vroeg-Hollandse periode 'boerenfeest' (originele afm. 35x53cm) maakte ik deze reproductie.  Olie op eik 26x38cm.  Het is één van zijn belangrijkste jeugdwerken.


Hieronder twee foto's van mijn werk in opbouw.  Ik heb enige moeite met het fijne werk, niet zozeer omdat het fijn is maar omdat mijn mensen te grof is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten