woensdag 27 mei 2015

Valerius De Saedeleer herwerkt

Ik schilderde in oktober vorig jaar een portret van Valerius De Saedeleer.  Het werk stond al die tijd in mijn atelier maar ik was er niet helemaal tevreden over.  De verf lag er op sommige plaatsen erg dik op, er waren te rode vlekken etc.  Ik nam puimsteen, zoals Valerius ook deed, en schuurde glad, daarmee ook dunne lagen olie verwijderend.  Met glacis herschilderde ik het gelaat en met gewone olieverf dan weer de rimpels, huidplooien, ogen en achtergrond.  Het resultaat is bevredigend vind ik gezien het feit dat de originele foto in zwart/wit is en de kleuren dus gefantaseerd zijn.
Ik schenk dit portret aan de gemeente Maarkedal als dank omdat ze Valerius blijvende aandacht blijven geven.  Het krijgt een plaatsje in het gemeentehuis waar ik erg vereerd mee ben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten