maandag 28 april 2014

Schwab M.

Een gelukstreffer: tussen een hoop rommel op de rommelmarkt in Doornik zag ik een gaaf kadertje zitten.  Voor een paar appels en eieren wilde de ongeïnteresseerde eigenaar het mij wel verkopen.  Thuis merkte ik pas dat in dit mooie kadertje ook een pareltje van een schilderijtje zat en bovendien is het gesigneerd.  M. Schwab staat er in sierlijke letters.
Het stelt een vaas met rozen voor.

Enig speurwerk op het Internet deed mij bij Maria Schwab-Hasse belanden.  Zij schilderde boeketten in vazen en dat is nou net wat er op mijn werkje staat.  Olie op doek
Maria werd in 1909 in Stuttgart geboren.  Meer weet ik er voorlopig nog niet van.
Er is ook nog een Maurice Schwab en een Max Schwab.  Wie of wat brengt uitsluitsel?

 
ook onderstaand werk is ondertekend SiSchwab?  Het initiaal is echter minder duidelijk waardoor er onzekerheid blijft.  Vermoedelijk is het een werk van Siegfried Schwab.
 

Ene, nog levende, Maria Schab mailde mij om te melden dat het niet van haar is en dat ze de schilder(es) niet kent.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten