Onderstaand werk 60x40cm is van de hand van P.H. Schouten. Olie op doek.
Ik heb een sterk vermoeden, en ik zou graag reactie krijgen mocht ik me vergissen, dat de werken, waar de twee halfbroers samen aan werkten, gesigneerd werden met P H Schouten en de werken waar Paul alleen aan schilderde ondertekend werden met P. Schouten. Henri signeerde voluit voor zover ik weet.
Het stelt twee kinderen voor die klaar staan om met hun twee ezeltjes toeristen op het strand rond te leiden. Een derde figuur staat achteraan, tegen het hek geleund toe te kijken. De ezeltjes zijn versierd met bloemen aan hun halsters.
Paul Schouten (ook vermeld als Paul Henry Schouten) geboren in Parijs, 1860 - overleden te Watermaal-Bosvoorde, 1922) was een Belgisch landschapschilder en halfbroer van de dierenschilder Henry Schouten .
Soms schilderde hij samen met zijn halfbroer een schilderij waarop Henry de dieren schilderde en Paul de personages en de achtergrond.
|
werk van beide famileileden (Horta feb 2014) |
Paul kreeg zijn opleiding aan de Akademie van Brussel(1876-1881)
Hij onderging een sterke invloed van de dierenschilder Alfred Verwee
Hij was in de eerste plaats een vlotte realistische dierenschilder, koeien,schapen,paarden,kippenrennen en dieren op het neerhof maar hij schilderde eveneens boeren en herders in hun omgeving, een jager met honden,een drinkende paardenverkoper of een melkboerin met hondenkar waagde zich ook ook een aantal stillevens met bloemen of gevogelte en fruit of een stilleven met vis en garnalen.
Hij stelde van 1882 tentoon in Brussel met de "Union des Arts"
Gedurende zijn loopbaan gebruikte hij allerlei artiestennamen
Jos Klaus,M.Claes,Joseph Klaas,E.Meulat,Joors,V.Marinus, Joseph Klaas en J.Remis
Een paar vergrotingen van details op het werk.
|
detail meisjeshoofd met hoofddoek |
|
detail kop linkse ezeltje |
|
detail hoofd jongen met strohoed |
Op volgende foto's zijn er ezels geschilderd door Henri Schouten, Paul 's halfbroer. Meerder kunstenaars portretteerden die ezels.
|
Henri |
Een andere werkje 20x14cm van Paul Henry Schouten is de afbeelding van een stier. Olie op hout.
Ik vroeg me af "waarom schildert iemand een stier op die manier?". Ik weet het niet, misschien was het een opdracht van zijn leermeester, misschien overviel hem de schoonheid van dit dier of misschien staat de stier voor de mannelijkheid, de kracht en ontzag. In die tijd werden stieren/ossen nog gebruikt op de boerderij om zwaar werk te verrichten.
Het model van de stier beantwoordt aan het type van het Franse ras "Garonnaise". Het ras Blonde d'Aquitaine is er onder andere uit ontstaan in de jaren zestig van de vorige eeuw. Vanaf die tijd zijn er runderen van het Blonde d'Aquitaine ras geimporteerd in België maar dat was lang nadat deze stier geschilderd werd.
Uit Wikipedia:
La garonnaise était une vache originaire de la région de Marmande dans le Lot-et-Garonne, appartenant au rameau blond et rouge
du sud-ouest. Les vaches pesaient entre 250 et 400 kg et n'étaient pas
très bonnes productrices de lait. Les bœufs étaient utilisés pour le
travail, notamment sur les quais à Bordeaux
pour l'embarquement et le débarquement de marchandises. Les animaux de
cette race ont une bonne aptitude à l'engraissement et produisent une
viande de qualité1. La race garonnaise est née au milieu du XXe
siècle du regroupement de diverses races du sud-ouest de la France
parmi lesquels l'agenaise. Son herd-book est créé en 1898. La garonnaise
a par la suite été réunie avec la blonde du Quercy et la blonde des
Pyrénées lors de la création de la race Blonde d'Aquitaine en 1962
Een werk van Schouten's leermeester Alfred Verwee, hoogstwaarschijnlijk liet Paul zich door dit werk inspireren.
en nog een paar andere
|
fokstier voor het Schweizerhaus der Domäne Manzell am Bodensee door Gottfried Küstner naar schilderij van Ferdinand Friedrich Wagner Lithographie 1829 |
andere werken van Paul Schouten....
.....en van Henri
|
Henri |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten